Consumptie biologische producten - Land- en tuinbouw |
Toename bestedingen biologisch voedsel door inflatie
|
13-9-2024
|
De ontwikkelingen van de bestedingen in het biologische segment hebben in 2023 te maken met een sterke inflatie. Als totaal zijn de bestedingen in de gemeten kanalen ten opzichte van 2022 gestegen met 11%. Dit percentage is vergelijkbaar met een gemiddelde stijging van voedselprijzen in 2023.
|
De bestedingen aan biologische voedingsmiddelen hebben een lange periode in de lift gezeten. Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten gaven een jaarlijkse stijging aan van soms tot 20% in de periode 2010-2015. Tussen 2015 en 2019 is de omzet van biologische producten jaarlijks met 5% tot 8% gestegen. In 2020 en 2021 was de situatie anders door COVID-19 met ontwikkelingen van tussen een daling van 1% en een stijging van 2%. In 2022 en 2023 zijn er jaarlijkse stijgingen van 11% geweest. Dit is gemeten in supermarkten, speciaalzaken voor duurzame voeding en de foodservice (bijvoorbeeld horeca en catering), samen goed voor naar schatting circa 90% van alle bestedingen aan voedsel in een normaal jaar. De stijgende prijzen van voedsel is de voornaamste factor voor de ontwikkelingen in 2023.
De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in de supermarkten, 1,3 mld. euro in 2023. De gespecialiseerde winkels voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 400 mln. euro in 2023 een ander belangrijk kanaal van afzet voor biologische voeding. De foodservice (horeca, catering e.d.) was goed voor een omzet van 316 mln. euro aan biologisch in 2023.
Aardappelen, groenten en fruit is met een omzet van 447 mln. euro de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment in 2023, gevolgd door Zuivel (354 mln. euro).
|