Besteding naar verkoopkanaal - Land- en tuinbouw |
Bestedingen aan duurzaam voedsel per verkoopkanaal nemen toe, volumeontwikkelingen wisselend
|
13-9-2024
|
Supermarkten, foodservice (horeca, catering, zorginstellingen, en recreatie) en speciaalzaken voor duurzame voeding zijn de belangrijkste afzetkanalen voor duurzame voeding in Nederland en zijn opgenomen in de monitor.
|
Winkelketens die volledig gefocust zijn op de verkoop van duurzame producten zijn meegenomen in speciaalzaken voor duurzame voeding. Daarnaast vindt verkoop van duurzame producten plaats in een aantal andere afzetkanalen zoals buitenlandse levensmiddelenzaken, ambulante handel, puur online handel (dat wil zeggen zonder fysieke winkels), en voedingsspeciaalzaken als bakkerijen, slagerijen en delicatessenwinkels. Deze zijn in deze monitor buiten beschouwing gelaten.
ā¢ In supermarkten zijn de bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel van 2022 naar 2023 met 15% gestegen naar ā¬ 10,7 mld. Het aandeel van de bestedingen aan voedselproducten met een keurmerk in dit afzetkanaal is in dezelfde periode gegroeid van 24% naar 25% van alle voedselbestedingen. De totale voedselbestedingen zijn met 11% gestegen naar ā¬ 43,5 mld. Het volume van verkocht duurzaam voedsel is in supermarkten toegenomen ten opzichte van ander voedsel. De groei van het volume van duurzaam voedsel is ongeveer 4%, terwijl het totale volume van alle voedsel in supermarkten met -1% krimpt..
ā¢ In de foodservice laten de bestedingen aan duurzaam voedsel in dezelfde periode een verder herstel zien met een stijging van 13% naar ā¬ 1,6 mld. De totale bestedingen aan voedsel in de foodservice zijn in deze periode met 12% gestegen. De foodservice heeft eveneens te maken met een relatief hoge inflatie. De volumegroei in dit verkoopkanaal is ongeveer 4% geweest.
ā¢ In speciaalzaken voor duurzame voeding zijn de bestedingen aan duurzaam voedsel tussen 2022 en 2023 met 7% gestegen naar ā¬ 400 mln. Dit zijn winkels waarin vooral voedingsmiddelen van biologische en biodynamische oorsprong worden verkocht. De afzet in dit kanaal is harder geraakt door de hoge inflatie dan in de andere gemeten kanalen. De omzetgroei wordt meer dan volledig tenietgedaan doordat de prijzen gestegen zijn. De daling in verkocht volume wordt op ongeveer 4% geschat.
|