Besteding naar productgroep - Land- en tuinbouw
|
Ontwikkeling aandeel duurzaam voedsel per productgroep wisselend
|
13-9-2024 |
In alle productgroepen laten de producten met een keurmerk een groei in de bestedingen zien. Het aandeel van duurzaam voedsel in de totale bestedingen in 2023 is gemiddeld 19%, bij de afzonderlijke productgroepen is dit aandeel wisselend.
|
In het jaar 2023 zijn prijzen van producten en diensten relatief sterk gestegen. Het totale volume van verkocht duurzaam voedsel is in 2023 toegenomen (+3%). Deze toename is iets groter dan de toename in verkocht volume van alle voedsel (+1%).
• Het aandeel van producten met een keurmerk in de totale bestedingen aan die producten is tussen 2022 en 2023 gestegen bij de productgroepen Vlees en vleeswaren (van 30% naar 37%) en Vis (55% naar 56%). Bij Vlees en vleeswaren heeft dit te maken met een sterke groei in het aanbod van pluimveevlees en -vleeswaren met het Beter Leven keurmerk. Vooral in supermarkten is deze groei zichtbaar.
• Het aandeel van producten met een keurmerk in de totale bestedingen aan die producten is tussen 2022 en 2023 gedaald bij de productgroepen Eieren (van 61% naar 57%) en Zuivel (22% naar 21%). De producenten van Vrije Uitloop-eieren hebben in 2022-2023 te maken met een langdurige landelijke ophokplicht vanwege vogelgriep. Vanwege de regels voor Vrije Uitloop over een maximum aantal weken dat de kippen niet naar buiten kunnen zijn er minder eieren met dit keurmerk beschikbaar op de markt geweest.
• Vlees en vleeswaren (€ 2,9 mld., +32% ten opzichte van 2022), Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (€ 2,2 mld., +12%) en Zuivel (€ 1,7 mld., +10%) zijn de productgroepen met het grootste aandeel in de bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2023.
|