Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

     
Visserij in cijfers
Kies een thema
Algemeen

Economie

Maatschappij

Milieu

  
  
  
   
   
Energiegebruik en -kosten - Kottervisserij

Brandstofverbruik in 2023 gedaald door afname van de inzet in met name de boomkorvisserij
31-5-2024
In 2023 daalde het brandstofverbruik met ruim 20% tot bijna 82 mln. liter (2022: 102 mln. liter). Dit kwam door een afname van de inzet in vrijwel alle visserijen (met uitzondering van snurrevaad/flyshoot en diversen, waar de twinrig- en outrigvisserij onder valt), maar vooral in de garnalenvisserij en de boomkorvisserij.

Sinds juni 2019 zijn ontheffingen voor de energiezuinige pulstechniek namelijk gefaseerd ingetrokken, de laatste toestemmingen halverwege 2021. Het totale brandstofverbruik in de kottervisserij was in de afgelopen decennia fors gedaald, maar steeg de afgelopen jaren door de gedwongen overstap van de pulsvisserij naar de traditionele boomkorvisserij. In 1994 werd nog 369 mln. liter brandstof verbruikt; in 2015 was dat nog maar 86 mln. liter. Daarna is het brandstofverbruik weer omhooggegaan, mede door een iets verhoogde inzet tot 2018. Na 2018 zette de stijging van het brandstofverbruik verder door tot en met 2021.

Verbruik en kosten
De geraamde totale brandstofkosten voor de Nederlandse kottervloot bedroegen in 2023 iets meer dan 61 mln. euro, ongeveer 33% minder dan in 2022. Meer dan 34% van de totale opbrengst van de kottervisserij werd in 2023 uitgegeven aan brandstof. Net als in 2022 (toen ruim 37%), lag dit aandeel fors hoger dan in de jaren daarvoor. In 2021 en 2020 was dit namelijk 27 en 21%, respectievelijk. Mede dankzij innovaties in efficiëntere vistuigen (twinrig en puls) en een lagere brandstofprijs, was dat percentage de afgelopen jaren juist fors gedaald ten opzichte van de jaren daarvoor. Zo was in 2011 bijvoorbeeld het aandeel van brandstofkosten in de opbrengst 34%. In 2014 werd voor het eerst minder dan 100 mln. liter brandstof verbruikt in de kottervisserij. Nu echter alle ontheffingen voor de pulsvisserij zijn ingetrokken, is het aandeel van de brandstofkosten in de totale opbrengst weer aanzienlijk toegenomen.

Belangrijke oorzaken van afname van het brandstofverbruik in de kottervisserij in de afgelopen decennia zijn:
• krimp van de Nederlandse kottervloot
• verbod op motoren van meer dan 2.000 pk
• innovatie in zuinigere vistuigen en schepen
• introductie nieuwe visserijmethoden (puls)
• meer energie bewust vissen (verandering van ondernemersgedrag), vooral in tijden van hogere brandstofprijzen.



Prijs
De gasolieprijs was in 2023 gemiddeld bijna 75 eurocent per liter. Dit is ten opzichte van 2022 een daling van 16% (89 eurocent per liter in 2022). Desondanks is de prijs in 2023 ruim 2 keer zo hoog als in 2020 toen de prijs op gemiddeld 34 eurocent per liter uitkwam.



Verbruik en kosten 2023
In 2023 kwam het gemiddeld gasolieverbruik voor de 1.501-2.000 pk-kotters met boomkor/sumwing uit op 6.300 liter per zeedag (2022: 6.200 liter). De gasoliekosten kwamen in 2023 op 4.700 euro per zeedag (2020: 2.318 euro) voor boomkor/sumwing. In 2023 werd ongeveer 44% van de opbrengsten in de boomkor- en sumwingvisserij besteed aan gasoliekosten.


Kies een indicator
Deze informatie voor

Contactpersoon
Kees Taal
06-50681876
 


Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief


naar boven