Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

     
Visserij in cijfers
Kies een thema
Algemeen

Economie

Maatschappij

Milieu

 
  
  
   
   
   
Vaartuigen en aanvoer - Kottervisserij

Afname aantal kotters in 2021
10/24/2022
Het aantal schepen in de actieve Nederlands gevlagde kottervloot is gedaald naar 284 actieve kotters in 2021.

In 2003 bestond deze vloot nog uit 374 schepen. Onder meer door saneringsronden, (gedwongen) bedrijfsbeëindigingen en het naar buitenlands visnummer omvlaggen is de Nederlandse kottervloot sterk in aantal afgenomen. In 2021 is 1 nieuwe kotter aan de vloot toegevoegd. In 2021 zijn wel meerdere nieuwbouwkotters onder Belgische en Britse vlag in de vaart gekomen, waarvan sommige vervanging van oudere schepen zijn. De buitenlands gevlagde schepen (waar Nederlandse ondernemers belangen in (kunnen) hebben) vallen overigens buiten de rapportage van Visserij in Cijfers.



Van 2012 tot enkele jaren geleden kregen visserijondernemers na een lange periode van mindere resultaten weer ruimte om te investeren: er kwamen nieuwbouwschepen in de vaart en ook werden eerder afgevoerde schepen weer aan de Nederlandse vloot toegevoegd. Die ruimte om te investeren kwam door de gemiddeld positieve nettoresultaten vanaf 2012. Lagere kosten (door met name relatief lage gasolieprijzen en energiezuinige vistuigen), toenemende vangstmogelijkheden en hogere opbrengsten zorgden bij veel bedrijven voor een betere financiële positie. Echter, sinds 2017 nemen de vangstvolumes van veel commerciële doelsoorten in de Noordzee af. Daarnaast zijn de consequenties van de Brexit-deal voelbaar (die ook na 2025 nog zijn uitwerking zal gaan hebben) en is het pulsverbod dat per 1 juli 2021 is ingegaan een verlies voor de platvisvisserij (tong). Voor de toekomst is het Noordzeeakkoord en de uitwerking ervan, met beperkingen in ruimtegebruik op de Noordzee (onder andere bouw van windmolenparken en beschermde natuurgebieden), bepalend voor de operationele visserijmogelijkheden op de Noordzee. Ook de op handen zijnde aanlandplicht heeft zijn remmende werking op innovaties en investeringen in nieuwe schepen.


Kies een indicator
Deze informatie voor

Contactpersoon
Kees Taal
06-50681876
 


Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief


naar boven