Sectorbeschrijving - Groothandel |
Groei in banen en omzet in de groothandel
|
1-10-2018
|
De groothandel in agroproducten bestaat uit de groothandel in landbouwproducten en levende dieren, en de groothandel in voedingsmiddelen. Met een netto-omzet van ruim 132 mld. euro in 2016 maakt de groothandel in agroproducten een substantieel deel uit van de totale omzet in de Nederlandse groothandel en handelsbemiddeling (439 mld. euro). Dit aandeel is gelijk aan dat in 2015, namelijk 30%.
|
De groothandel in agroproducten is van oudsher sterk op het buitenland gericht. Zo wordt de exportwaarde van de producten uit de sierteelt, zoals bloemen, planten, boomkwekerijproducten en bloembollen, voor 2016 geraamd op 7,72 miljard euro. Daarmee is de sierteelt de belangrijkste exporteur van de agrosectoren (CBS/Wageningen Economic Research, 2017). Groei is nog steeds mogelijk; met name buiten Europa en in hoogwaardig uitgangsmateriaal, technologie, kennis en diensten (Rabobank, 2017).
Eind 2016 zijn er een kleine 15.000 bedrijven actief in de handel van agroproducten en zij bieden werkgelegenheid aan bijna 159.000 personen. Dat is 26% van de totale werkgelegenheid in de groothandel en handelsbemiddeling, in 2015 was het 25%.
De netto-omzet in de agroproducten is met gemiddeld 4% gegroeid in 2016. De verschillende sectoren laten echter een wisselend beeld zien. Bovengemiddeld groeide de handel in bloemen en planten, terwijl de handel in dranken (exclusief zuivel) juist kromp (zie de tabel).
De omzet per werknemer is verschillend per sector en sub-sector. De omzet per persoon in de groothandel voor voedingsmiddelen is in 2016 gedaald van 739 naar 724 duizend euro, terwijl de gemiddelde omzet per persoon in de groothandel in landbouwproducten en levende dieren gegroeid is van 1.106 euro naar 1.113 duizend euro. De omzet per persoon in de bloemen en planten handel is laag (390 keuro) vergeleken met de handel in akkerbouwproducten (3.030 keuro), omdat de handel in bloemen en planten arbeidsintensiever is.
Kengetallen groothandel in agroproducten (2016) a) |
Groothandel in landbouwproducten en levende dieren b) | 5.470 | 44.300 | 49.295 | 4 | akkerbouwproducten | 1.410 | 11.300 | 34.134 | 3 | bloemen en planten | 2.585 | 27.700 | 10.821 | 6 | Groothandel in voedingsmiddelen c) | 9.485 | 114.600 | 82.964 | 4 | aardappelen, groenten en fruit | 1.445 | 24.200 | 18.840 | 1 | dranken, geen zuivel | 1.005 | 8.400 | 7.174 | -2 |
Bijna alle bedrijven in de groothandel van agroproducten behoren tot het mkb, de gemiddelde personeelsbezetting is over 2016 iets toegenomen en nu 11 personen.
De figuur toont de ontwikkeling van de structuur van de groothandel van bloemen en planten over de laatste 10 jaar. Het totale aantal bedrijven is gedaald met 10% naar 2.530. Alleen de klasse van bedrijven van 100 werkzame personen of meer is gegroeid. De grootste daling zit bij de bedrijven van 50 tot 100 werkzame personen (40%) en de twee klassen daaronder (beide daalden met 17%). Ook in de andere plantaardige sectoren groeit de klasse van bedrijven met meer dan 100 werkzame personen. Deze schaalvergroting is noodzakelijk geweest om te kunnen (blijven) leveren aan grote retailketens. Daarnaast blijft er nog plaats voor micro bedrijven (10 werkzame personen of minder). In de groentehandel is het aantal van deze bedrijven zelfs gegroeid over de laatste 10 jaar.
In de bloemensector is digitaal handel drijven vrij gangbaar. In 2017 is de nieuwe joint-venture "NewGreen.market" opgericht die inmiddels 12 medewerkers heeft. Het bedrijf is niet zelf marktspeler, maar biedt een handelsplatform waarop onafgebroken, wereldwijd zaken kan worden gedaan. Kwekers, transporteurs, wederverkopers en retailers vinder er alles inzichtelijk op ƩƩn centrale online marktplaats. Het is een uitdaging voor de groothandels, ook buiten de bloemensector, om goed in te spelen op deze nieuwe manier van handel drijven.
|