Besteding naar productgroep - Land- en tuinbouw |
Aandeel duurzame producten licht gedaald of gelijk gebleven
|
13-9-2023
|
Het aandeel van producten met een keurmerk in de totale bestedingen aan voedsel is bij alle productgroepen in 2022 licht gedaald of gelijk gebleven ten opzichte van 2021.
|
In alle productgroepen laten de producten met een keurmerk wel een groei in de bestedingen zien. Maar tegelijkertijd zijn de bestedingen aan overige producten in de productgroepen even hard of harder gegroeid. Twee algemene ontwikkelingen zijn hierbij van belang. In het jaar 2022 zijn prijzen van producten en diensten sterk gestegen (9-10% stijgingen volgens het CBS). Daarnaast is er een verschuiving van de consumentenvraag van de detailhandel terug naar de foodservice na COVID-19 geweest.
⢠Vlees en vleeswaren (⬠2.6 mld., +15% ten opzichte van 2021), Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (⬠1.8 mld., +11%) en Zuivel (⬠1.4 mld., +14%) zijn de productgroepen met het grootste aandeel in de bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2022 (zie figuur 2 en tabel 3).
⢠Net als in 2021 is Dranken de productgroep met de grootste stijging in bestedingen aan duurzaam voedsel (+27%). De stijging wordt veroorzaakt door de opkomst van keurmerken als Fairtrade, Rainforest Alliance en Biologisch in deze productgroep op met name sappen.
⢠Het aandeel van producten met een keurmerk in de totale bestedingen aan die producten is van 2021 naar 2022 het meeste gedaald bij de productgroepen Eieren (van 66% naar 60%) en Vis (57% naar 53%).
|