Mijn agrimatie
v

Agrimatie - informatie over de agrosector

Agrimatie > Themes > Duurzaam voedsel
     
Duurzaam voedsel
Select an indicator
Besteding naar verkoopkanaal - Land- en tuinbouw

Verschillen in omzetontwikkeling duurzaam voedsel tussen verkoopkanalen door COVID-19
9/22/2021

De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in de supermarkten zijn tussen 2019 en 2020 met 21% gestegen naar € 7.009 mln.

• Het aandeel van producten met een keurmerk in de totale voedselbestedingen is in dezelfde periode van 17% naar 19% gegroeid. De totale bestedingen aan voedsel in supermarkten zijn met 9% gegroeid. Supermarkten hebben kunnen profiteren van het verschuiven van de vraag door COVID-19 gerelateerde beperkingen in de foodservice.
• In de foodservice zijn de bestedingen aan duurzaam voedsel in dezelfde periode met 46% gedaald naar € 842 mln. De totale bestedingen aan voedsel zijn met 37% gedaald door COVID-19 gerelateerde beperkingen in 2020.
• In speciaalzaken voor duurzame voeding is de omzet tussen 2019 en 2020 met 9% gestegen, de bestedingen komen uit op € 356 mln. Dit zijn winkels waarin vooral voedingsmiddelen van biologische en biodynamische oorsprong worden verkocht. Dit kanaal heeft in 2020 eveneens kunnen profiteren van de COVID-19 gerelateerde beperkingen in de foodservice en het verschuiven van de vraag naar de detailhandel.




Kies een sector
Contactpersoon
Katja Logatcheva
070-3358156
 

Alles over
  • Algemeen
    >
  • Economie
    >
  • Maatschappij
    >
  • Milieu
    >
Referenties
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2014 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2015 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2016 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2017 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2018 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2019 (rapport)
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2020 (rapport)


Meer informatie
Toelichting indicator
Thema omschrijving
Beleidsinformatie
Archief



Top of page