Bedrijven en vaartuigen in de kottervisserij
Laatste update: 4 juli 2025 Update frequentie: Jaarlijks
Het aantal actieve schepen in de kottervloot daalde in 2024 naar 212 (2023: 216). De 212 kotters in 2024 behoorden toe tot 176 bedrijven. Van die bedrijven had de grote meerderheid (154 bedrijven, 88%) één kotter in bezit. De overige 22 bedrijven (12%) hadden meerdere actieve kotters in eigendom.
In 2022-2023 sterke krimp kottervloot door sanering
Van 2022 op 2023 kromp de kottervloot sterk door een saneringsregeling waarbij met financiële compensatie 51 Nederlandse gevlagde kotter gesloopt werden.
Weinig nieuwbouw kotters laatste jaren
Binnen de kottersector is het laatste decennium het aantal bedrijven met een oorsprong in de handelssector of de pelagische sector gegroeid. Hier is sprake van verticale (keten)integratie en/of samenwerkingsvormen.
Het laatste nieuwbouwschip onder Nederlandse vlag dateert van eind 2022/begin 2023 maar is gericht op de commerciële vangst van mesheften i.p.v. vis en is geen onderdeel van de kottervloot. Door gevolgen van hoge brandstofprijzen, onzekerheid over vergunningen (tot in 2025 WnB-vergunning vanwege stikstofdepositie), gesloten gebieden op zee voor bouw windparken en energiewinning, en afnemende vangbaarheid van vissoorten met verminderde nettoresultaten overheerst onzekerheid over de nabije toekomst onder visserijbedrijven.
In 2022-2023 sterke krimp kottervloot door sanering
Van 2022 op 2023 kromp de kottervloot sterk door een saneringsregeling waarbij met financiële compensatie 51 Nederlandse gevlagde kotter gesloopt werden.
Weinig nieuwbouw kotters laatste jaren
Binnen de kottersector is het laatste decennium het aantal bedrijven met een oorsprong in de handelssector of de pelagische sector gegroeid. Hier is sprake van verticale (keten)integratie en/of samenwerkingsvormen.
Het laatste nieuwbouwschip onder Nederlandse vlag dateert van eind 2022/begin 2023 maar is gericht op de commerciële vangst van mesheften i.p.v. vis en is geen onderdeel van de kottervloot. Door gevolgen van hoge brandstofprijzen, onzekerheid over vergunningen (tot in 2025 WnB-vergunning vanwege stikstofdepositie), gesloten gebieden op zee voor bouw windparken en energiewinning, en afnemende vangbaarheid van vissoorten met verminderde nettoresultaten overheerst onzekerheid over de nabije toekomst onder visserijbedrijven.
Totaal
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Het aantal bedrijven actief in de kottervisserij nam in 2024 af van 178 naar 176.
PK-klasse
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Het aantal bedrijven met meerdere schepen nam in 2024 af naar 22. De grootste afname was in het aantal schepen met 1 kotter boven de 1.500 pk (van 19 naar 16).
Over de indicator
Met data over het aantal bedrijven en het aantal schepen in de visserij kan een goed beeld worden verkregen van de omvang van de vloot en de samenstelling ervan.Onder bedrijf wordt verstaan: Onderneming met in het afgelopen jaar minimaal één actieve kotter in exploitatie.
Onder rederij wordt verstaan: Onderneming met in het afgelopen jaar minimaal twee actieve kotters in bedrijf. Om te bepalen of twee of meer kotters één bedrijf vormen, wordt uitgegaan van informatie van vissers, (lokale) deskundigen, het Nederlands Register van Vissersvaartuigen (NRV) en openbare informatie in jaarrekeningen en dergelijke.