Kosten in de kottervisserij

Laatste update: 4 juli 2025 Update frequentie: Jaarlijks

Kosten licht gestegen in 2024 door met name hogere bemanningskosten

De totale kosten van de kottervloot zijn in 2024 licht toegenomen van 188 (in 2023) naar 191 mln. euro. De belangrijkste reden hiervoor waren de hogere bemanningskosten, die toenamen wegens de toegenomen inkomsten.

Brandstof en arbeid zijn de belangrijkste kosten in de kottervisserij. In 2024 maakten de bemanningskosten ongeveer 33% uit van de totale kosten, in 2023 was dat nog 26%. Voor de brandstofkosten was dat respectievelijk 27% en 32%. De afname in het aandeel van de brandstofkosten in de totale kosten is vooral het gevolg van de lagere prijzen. In 2022 piekte de brandstofprijzen en lag het aandeel van de brandstofkosten in de totale kosten op 38%.

De bemanningskosten waren in 2024 met ruim 64 mln. euro flink hoger dan in 2023 (48 mln. euro). De bemanningskosten vormen een percentage van het verschil tussen opbrengsten minus diverse kostenposten, en zijn dus afhankelijk van deze variabelen. De toename kwam vooral door een toename in de totale opbrengsten.

De totale opbrengst (dus inclusief subsidies en quotaverhuur) was in 2024 met 206 mln. euro hoger dan in 2023 (177 mln. euro). De geraamde totale kosten namen echter ook toe, maar minder sterk, van 188 mln. euro naar 191 mln. euro. Het nettoresultaat dat in 2023 nog negatief was (-11 mln. euro) sloeg daardoor om in een positief nettoresultaat van ruim 15 mln. euro. Daarnaast is er op financieel-economisch vlak een kanttekening te maken. In de afgelopen jaren hebben de meeste bedrijven echter geen financiele ruimte gehad om te reserveren voor modernisering en nieuwbouw. Dit betekent dat voor een economisch duurzame ontwikkeling (en vernieuwing) een aantal jaren met goede resultaten (substantiele winsten) nodig zijn om nieuw kapitaal op te bouwen voor investeringen.

Technische kosten per vistak

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
De technische kosten namen in 2024 af naar circa 125 mln. euro (2023: 136).

Bemanningskosten per vistak

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
De bemanningskosten namen in 2024 wegens de toegenomen inkomsten toe tot 63 mln. euro (2023: 47 mln. euro).

Totale kosten

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
De totale kosten stegen in 2024 naar 191 mln. euro.

Kosten per pk-klasse

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
De totale kosten stegen in 2024 naar 191 mln. euro.

Kosten per vistak

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
De totale kosten stegen in 2024 naar 191 mln. euro.

Vanaf 2011 tot 2016 namen de deellonen in de kottervisserij fors toe door toegenomen opbrengsten en afgenomen gasoliekosten. Opvarenden varen op Maatschapsvoorwaarden en de meeste zijn aangesloten bij het SFM (Sociaal Fonds voor de Maatschapsvisserij). Elk jaar stelt een reder aan zijn bemanning een maatschapscontract voor met afspraken over de deelloonberekening. In het algemeen wordt wekelijks (per visreis of aantal visreizen in een week) afgerekend. Op de bruto opbrengst worden een aantal kostenposten in mindering gebracht (zoals brandstof-, afslag-, bepaalde technische-, proviand-, vracht- en overige kosten, afhankelijk van afspraken met bemanning) waarna een netto opbrengstbedrag overblijft, dat ‘gedeeld’ wordt onder de bemanning en de eigenaar. Met elk bemanningslid is een deelpercentage afgesproken dat afhankelijk is van opleiding, ervaring, taken, verantwoording en positie aan boord. De bemanningskosten zijn in 2024 gestegen ten opzichte van 2023 (van 50 mln. euro naar 65 mln. euro).

Over de indicator

De kosten in de visserij worden uitgesplitst naar: vaste kosten, variabele kosten, afschrijvingskosten, brandstofkosten, onderhoudskosten, lonen en sociale lasten, en overige kosten (rente, contingenten).

Over de databron

Voor visserijincijfers.nl is gebruik gemaakt van verschillende databronnen, zoals het Visserij Registratie en Informatie Systeem (VIRIS), het BedrijvenInformatieNet (BIN), het Nederlands Register van Vissersvaartuigen (NRV) en gegevens van producentenorganisaties.