Energieverbruik en -kosten in de grote zeevisserij
Laatste update: 4 juli 2025 Update frequentie: Jaarlijks
Energiegebruik voor voortstuwing van pelagische schepen bestaat vooral uit de brandstoffen stook- en gasolie. Dit brandstofverbruik en de kosten ervan worden bepaald door het aantal dagen op zee, het motorvermogen in de vloot en de brandstofprijzen.
In 2024 waren 8 schepen (gedeeltelijk) actief. Het aantal zeedagen in dat jaar kwam uit op 1.688 en was daarmee 11% hoger dan in 2023 (1.519 zeedagen), waarbij het brandstofverbruik 14% hoger uitviel.
In 2024 waren 8 schepen (gedeeltelijk) actief. Het aantal zeedagen in dat jaar kwam uit op 1.688 en was daarmee 11% hoger dan in 2023 (1.519 zeedagen), waarbij het brandstofverbruik 14% hoger uitviel.
Verbruik
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Het energieverbruik in de grote zeevisserij kwam in 2024 uit op 36 mln. L brandstof.
Kosten
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
De energiekosten in de grote zeevisserij kwamen in 2024 uit op 22 mln. euro.
Gemiddelde gasolieprijs
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
De gemiddelde gasolieprijs in de grote zeevisserij daalde in 2024 van €0,68 naar €0,61 per liter.
Het brandstofverbruik kwam in 2024 uit op 36 mln. liter, ongeveer 4 mln. liter meer dan in 2023. De kosten hiervoor bedroegen 22 mln. euro wat neerkwam op bijna 1 mln. euro hogere kosten dan in 2023 (21 mln. euro), een stijging van ongeveer 3%. De oorzaak van deze stijging was het toegenomen gebruikverbruik. De gemiddelde prijs viel lager uit, deze daalde met bijna 10 procent, van € 0,68 in 2023 naar € 0,61 in 2024.