Energieverbruik en -kosten in de kottervisserij
Laatste update: 4 juli 2025 Update frequentie: Jaarlijks
In 2024 daalde het totale gasolieverbruik van de kottervloot met 8% tot bijna 77 mln. liter (2023: 84 mln. liter). Met name in de boomkorvisserij nam het gasolieverbruik af, van 52,7 mln. liter naar 45,4 mln. liter (-14%), wat vooral kwam door een afname in de inzet in zeedagen (-15%). In de garnalenvisserij en de flyshootvisserij nam de inzet en het energieverbruik toe: +11% inzet en +7% gasolieverbruik in de garnalenvisserij en +5% inzet en +4% in de flyshootvisserij. In de bordentrawlvisserij nam de inzet met 5% toe en nam het gasolieverbruik met 8% af.
Verbruik en kosten
De totale brandstofkosten voor de Nederlandse kottervloot bedroegen in 2024 51 mln. euro, ongeveer 16% minder dan in 2023. Ongeveer een kwart van de totale opbrengst van de kottervisserij werd in 2024 uitgegeven aan brandstof. Dit aandeel is lager dan in 2021 - 2023 , maar nog steeds fors hoger dan in de jaren ervoor: 21% in 2020 en zelfs slechts 10% in 2016. Mede dankzij innovaties in efficiëntere vistuigen (twinrig en puls) en een lagere brandstofprijs was dat percentage tussen 2014 en 2018 fors gedaald ten opzichte van de jaren daarvoor. Sinds echter alle ontheffingen voor de pulsvisserij zijn ingetrokken, is het aandeel van de brandstofkosten in de totale opbrengst weer aanzienlijk toegenomen.
Belangrijke oorzaken van afname van het brandstofverbruik in de kottervisserij in de afgelopen decennia zijn: krimp van de Nederlandse kottervloot
verbod op motoren van meer dan 2.000 pk
innovatie in zuinigere vistuigen en schepen
introductie nieuwe visserijmethoden (puls)
meer energiebewust vissen (verandering van ondernemersgedrag), vooral in tijden van hogere brandstofprijzen.
Verbruik en kosten
De totale brandstofkosten voor de Nederlandse kottervloot bedroegen in 2024 51 mln. euro, ongeveer 16% minder dan in 2023. Ongeveer een kwart van de totale opbrengst van de kottervisserij werd in 2024 uitgegeven aan brandstof. Dit aandeel is lager dan in 2021 - 2023 , maar nog steeds fors hoger dan in de jaren ervoor: 21% in 2020 en zelfs slechts 10% in 2016. Mede dankzij innovaties in efficiëntere vistuigen (twinrig en puls) en een lagere brandstofprijs was dat percentage tussen 2014 en 2018 fors gedaald ten opzichte van de jaren daarvoor. Sinds echter alle ontheffingen voor de pulsvisserij zijn ingetrokken, is het aandeel van de brandstofkosten in de totale opbrengst weer aanzienlijk toegenomen.
Belangrijke oorzaken van afname van het brandstofverbruik in de kottervisserij in de afgelopen decennia zijn:
Verbruik
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Het gasolieverbruik in de kottervisserij daalde in 2024 tot 77 mln. L.
Kosten
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Gemiddelde gasolieprijs
De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
De gasolieprijs kwam in 2024 uit op gemiddeld 66 eurocent per liter.
Prijs
De gasolieprijs was in 2024 gemiddeld ongeveer 66 eurocent per liter. Dit is ten opzichte van 2023 een daling van 8 procent (72 eurocent per liter in 2023). Ondanks deze daling is de prijs in 2024 nog altijd circa 30% hoger dan het tienjarig gemiddelde over 2014-2023 (50 eurocent per liter).
De gasolieprijs was in 2024 gemiddeld ongeveer 66 eurocent per liter. Dit is ten opzichte van 2023 een daling van 8 procent (72 eurocent per liter in 2023). Ondanks deze daling is de prijs in 2024 nog altijd circa 30% hoger dan het tienjarig gemiddelde over 2014-2023 (50 eurocent per liter).
Verbruik en kosten per zeedag
In 2024 kwam het gemiddeld gasolieverbruik voor de 1.501-2.000 pk-kotters met boomkor/sumwing, net als in 2023, uit op 6.500 liter per zeedag. De gasoliekosten kwamen in 2024 op 4.200 euro per zeedag (4.600 euro per zeedag in 2023). In 2020 was dit nog 2.300 euro per zeedag. In 2024 werd ongeveer 36% van de opbrengsten in de boomkor- en sumwingvisserij besteed aan gasoliekosten.
In 2024 kwam het gemiddeld gasolieverbruik voor de 1.501-2.000 pk-kotters met boomkor/sumwing, net als in 2023, uit op 6.500 liter per zeedag. De gasoliekosten kwamen in 2024 op 4.200 euro per zeedag (4.600 euro per zeedag in 2023). In 2020 was dit nog 2.300 euro per zeedag. In 2024 werd ongeveer 36% van de opbrengsten in de boomkor- en sumwingvisserij besteed aan gasoliekosten.