Vaartuigen en aanvoer in de kottervisserij

Laatste update: 7 juli 2025 Update frequentie: Jaarlijks

Vloot krimpt iets verder in 2024, na grote afname in 2023

Het aantal schepen in de Nederlands gevlagde kottervloot is gedaald naar 212 actieve kotters in 2024. In 2003 bestond deze vloot nog uit 374 schepen. Onder meer door saneringsronden, (gedwongen) bedrijfsbeëindigingen en het naar buitenlands visnummer omvlaggen is de Nederlandse kottervloot sterk in aantal afgenomen. In 2024 is het aantal schepen in actieve kottervloot met 4 omlaag gegaan.

Totaal

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Vloot krimpt in 2024 iets verder na grote afname in 2023

Aanvoer

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...
Aanvoer van de kottervloot stijgt in 2024 van 34 (2023) naar 38 mln. kg.

Van 2012 tot enkele jaren geleden kregen visserijondernemers na een lange periode van mindere resultaten weer ruimte om te investeren: er kwamen nieuwbouwschepen in de vaart en ook werden eerder afgevoerde schepen weer aan de Nederlandse vloot toegevoegd. Die ruimte om te investeren kwam door de gemiddeld positieve nettoresultaten vanaf 2012. Lagere kosten (door met name de destijds relatief lage gasolieprijzen en energiezuinige vistuigen), toenemende vangstmogelijkheden en hogere opbrengsten zorgden bij veel bedrijven voor een betere financiële positie. Echter, sinds 2017 nemen de aanvoervolumes van veel commerciële doelsoorten in de Noordzee af. Daarnaast zijn de consequenties van de Brexit-deal voelbaar (die ook na 2025 nog zijn uitwerking zal gaan hebben) en is het pulsverbod dat per 1 juli 2021 is ingegaan een verlies voor de platvisvisserij (tong). Voor de toekomst is het Noordzeeakkoord en de uitwerking ervan, met beperkingen in ruimtegebruik op de Noordzee (onder andere door de bouw van windmolenparken en het instellen van beschermde natuurgebieden), bepalend voor de operationele visserijmogelijkheden op de Noordzee. Ook de onzekerheid rond de implementatie van de aanlandplicht en de nieuwe controleverordening heeft zijn remmende werking op innovaties en investeringen in nieuwe schepen.

Over de indicator

Kottervisserij

Het aantal (actieve) kotters en de visaanvoer van deze kotters per jaar geven een goed beeld van de omvang en de vangst van de vloot. Onder actieve kotters wordt verstaan: Kotters die op bedrijfsmatige basis de visserij uitoefenen en die voldoen aan een aantal gestelde criteria. Daartoe moet het schip over de benodigde vergunningen en licenties en over vangstrechten beschikken. Als stelregel geldt ook dat de totale besomming (visopbrengst) ten minste 50.000 euro moet zijn om als professioneel/commercieel volwaardig visserijvaartuig te kunnen worden beschouwd. Over het algemeen blijven schepen met een lengte van minder dan 10 meter, die voornamelijk actief zijn in de kuststrook, de Zeeuwse stromen en/of de Waddenzee, buiten beschouwing. Ook recreatieve (sport)visserij wordt niet tot de actieve (kotter)vloot gerekend.

Overige kleine zeevisserij

Onder Inactieve kotters wordt verstaan: Geregistreerde vissersvaartuigen die geen enkele geregistreerde visreis hebben gemaakt. Vaak zijn dit bijbootjes of scheepjes waar quota op geparkeerd staat en het betreft meestal vaartuigen kleiner dan 12 meter.

Over de databron

Voor visserijincijfers.nl is gebruik gemaakt van verschillende databronnen, zoals het Visserij Registratie en Informatie Systeem (VIRIS), het BedrijvenInformatieNet (BIN), het Nederlands Register van Vissersvaartuigen (NRV) en gegevens van producentenorganisaties.