Vaartuigen en aanvoer in de visserij

Laatste update: 4 juli 2025 Update frequentie: Jaarlijks

Forse daling totale omvang visserijvloot en aanvoer vis

Het aantal actieve visserijvaartuigen is in 2024 verder gedaald tot van 519. In 2022 waren dit er nog 579, en tien jaar geleden (in 2013) waren het er nog 625.

Vaartuigen

In de grote zeevisserij is het aantal vaartuigen sinds 2013 aanzienlijk afgenomen, van 14 naar 8 in 2024. In de kottervisserij is het aantal vaartuigen nog iets verder gedaald van 216 in 2023 naar 212 in 2024 (-1%). Een jaar eerder, in 2023, daalde de omvang van de kottervloot het sterkste door de sanering van 51 kotters. Tussen 2011 en 2017 waren er gemiddeld tussen de 275 en 280 kotters actief (peildatum vloot 31 december). Door economisch goede resultaten in die jaren werden er sinds lange tijd weer nieuwbouworders verstrekt, waardoor eind 2020 dit aantal op 293 kwam. De mosselvloot bestond in 2024 net als in 2023 uit 425 schepen, drie minder dan in 2023. De vloot van de oestervisserij bestond uit 22 schepen, twee minder dan in 2023. Hierbij moet opgemerkt worden dat meerdere mosselkotters ook voor oestervisserij worden ingezet en vice versa. De toename van 19 naar 26 oesterschepen in eerdere jaren kan grotendeels worden verklaard door vermenging van visserijactiviteiten. Het aantal schepen in de overige kleine zeevisserij fluctueert al een aantal jaar. In 2024 kwam die vloot uit op 218 schepen.

Totaal

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Het totaal aantal Nederlandse actieve vissersvaartuigen kwam in 2024 uit op 519.

Sector

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

De aanvoer van de grote zeevisserij, kottervisserij en de kleine zeevisserij nam in 2024 toe.
Aanvoer vis
Van de totale aanvoer door de Nederlandse visserij (exclusief de oestervisserij) werd in 2024 circa 75% aangevoerd door de grote zeevisserij, 12% door de kottervisserij, 7% door de overige kleine zeevisserij en 7% door de mosselvisserij.

De totale aanvoer (exclusief de oestervisserij) kwam in 2024 uit op circa 316 mln. kg vis. In 2023 was dit nog 294 mln. kg en in 2018 396 mln. kg. De aanvoer van de kotters steeg van 34 mln. kg in 2023 naar 38 mln. kg in 2024 (+12%) en de aanvoer van de grote zeevisserij steeg van 209 mln. kg naar 236 mln. kg. (+13%). De aanvoer van de overige kleine zeevisserij nam toe van 18 mln. kg vis naar 21 mln. kg (+15%) en de mosselaanvoer daalde van bijna 33 mln. kg naar bijna 21 mln. kg (-36%).

Totaal

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Soort

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Sector

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Over de indicator

Kottervisserij

Het aantal (actieve) kotters en de visaanvoer van deze kotters per jaar geven een goed beeld van de omvang en de vangst van de vloot. Onder actieve kotters wordt verstaan: Kotters die op bedrijfsmatige basis de visserij uitoefenen en die voldoen aan een aantal gestelde criteria. Daartoe moet het schip over de benodigde vergunningen en licenties en over vangstrechten beschikken. Als stelregel geldt ook dat de totale besomming (visopbrengst) ten minste 50.000 euro moet zijn om als professioneel/commercieel volwaardig visserijvaartuig te kunnen worden beschouwd. Over het algemeen blijven schepen met een lengte van minder dan 10 meter, die voornamelijk actief zijn in de kuststrook, de Zeeuwse stromen en/of de Waddenzee, buiten beschouwing. Ook recreatieve (sport)visserij wordt niet tot de actieve (kotter)vloot gerekend.

Overige kleine zeevisserij

Onder Inactieve kotters wordt verstaan: Geregistreerde vissersvaartuigen die geen enkele geregistreerde visreis hebben gemaakt. Vaak zijn dit bijbootjes of scheepjes waar quota op geparkeerd staat en het betreft meestal vaartuigen kleiner dan 12 meter.

Over de databron

Voor visserijincijfers.nl is gebruik gemaakt van verschillende databronnen, zoals het Visserij Registratie en Informatie Systeem (VIRIS), het BedrijvenInformatieNet (BIN), het Nederlands Register van Vissersvaartuigen (NRV) en gegevens van producentenorganisaties.