De praktijkervaringen in de provincie leiden tot nieuwe inzichten en lessen voor ketenpartijen en beleidsmakers. Deze kennis halen we op, maken we expliciet en delen we met andere (agrarisch) ondernemers. Dat leidt tot leereffecten die de verduurzaming van het voedselsysteem versnellen. Op dit moment zijn we vooral bezig met het opdoen en ontwikkelen van nieuwe kennis. De leereffecten uit alle activiteiten worden in de loop van de tijd duidelijk. In onderstaande tabel staat toegelicht wat de te verwachte leereffecten zijn voor elk van de ingezette Voedselvisie beleidsinstrumenten. De geleerde lessen komen terug in de (tussentijdse) beleidsevaluatie van de Voedselvisie.
Beleidsinstrument | Leereffect bijhouden |
Mogelijk maken | |
01 - Plattelandsontwikkelings-programma & Nationaal Strategisch Plan (POP/NSP )
Stimuleren van Europese innovatie partnerschappen ten behoeve van innovatie op product, techniek en ketensamenwerking. |
Per project worden de volgende vragen beantwoord (begin en eind project):
- Wat zijn de belangrijkste (tussen)resultaten van uw project?
- Wat zijn onverwachte lessen, meevallers en tegenvallers (tot nu toe)?
- Welke kansen ziet u voor opschalen?
- Welke belemmeringen ziet u voor opschalen?
- Met wie zou u willen verbinden in de periode na het project voor meer resultaat?
- Met welke radicale aanvulling/aanpassing zou het project nog meer kunnen opbrengen?
- Waar maakt u zich de meeste zorgen over in relatie tot uw project?
|
02 - Challenges gebiedsinitiatieven (living labs)
Subsidieregeling voor regeneratieve landbouw en kringlooplandbouw, eventueel in combinatie met korte ketens. |
Zie 01.
|
03 - Kennis- en coachingsregeling
Het aanbieden van kennis en coaching voor de Voedselvisiedoelen. |
Jaarlijkse checkvraag of de aangeboden kennis en coaching aansluit op de vragen uit het vragenloket.
|
04 - GO!-NH accelerator, Circo-track, Globaliser
Inzetten van de provinciale innovatieprogramma’s ten behoeve van de transitie van het voedselsysteem. |
Via evaluatie Circulaire Economie.
|
05 - Uitvoeringsagenda’s Greenports, Voedsel Verbindt en The Protein Community
Het faciliteren van de uitvoeringsagenda’s ten behoeve van: smart farming, data(deling) en een challenge voor de realisatie van vijf nieuwe korte keten projecten. |
Jaarlijkse checkvraag of de financiële bijdrage voldoende vruchten afwerpt.
|
06 - Cofinanciering regelingen Rijk
Het cofinancieren van Biodivers Perspectief, Bean Deal en Programma Jong Leren Eten. |
Jaarlijkse checkvraag of de beschikbare financiering voldoende in Noord-Holland terechtkomt.
|
07 - Subsidieregeling circulaire economie
Het tegengaan van voedselverspilling en inzet op grondstoffen en reststromen. |
Via evaluatie Circulaire Economie.
|
Ruimte geven | |
08 - Wettelijk kader
Het anticiperen op EU- en Rijksbeleid, met een focus op kringlooplandbouw. |
Jaarlijkse checkvraag of er voldoende geanticipeerd wordt op Europees- en Rijksbeleid.
|
09 - Vergunning, Handhaving en Toezicht
Het ontwikkelen van bouwstenen voor omgevingsvisies en gebiedsplannen. |
Checkvraag of het onderwerp kringlooplandbouw terug is gekomen in omgevingsvisies en -plannen van gemeenten.
|
10 - Omgevingsverordening
Het uitvoeren van een verkenning op het ruimtelijke ordening instrumentarium. |
Nagaan hoeveel artikelen er naar aanleiding van de Voedselvisie zijn aangescherpt in de omgevingsverordening.
|
11 - Inkoopbeleid
Het stimuleren van meer eten uit de korte keten binnen de eigen organisatie. |
Onderzoeken wat verbeterd kan worden naar aanleiding van de periodieke evaluatie (ongeveer vier keer per jaar).
|
12 - Grondinstrumentarium
Er wordt gefaciliteerd met pacht- en experimenteerruimte. |
Onderzoeken wat verbeterd kan worden naar aanleiding van evaluatie.
|
Opdracht geven | |
13 - Opdrachten
Kennisopdrachten t.b.v. regeneratieve landbouw, kringlooplandbouw en korte keten. |
Leereffect is opdracht specifiek.
|
14 - Onderzoeken
Het deelnemen aan Rijks- Research & Development pilots en Publiek-Private Samenwerkingen (PPS). |
Evalueren of de juiste vragen voor de gewenste resultaten worden gesteld.
|
Inspireren | |
15 - Lobby en samenwerking
Vraagstukken op Europees-, Rijks-, IPO- en gemeentelijk niveau agenderen. |
Onderzoeken of de Voedselvisie thema's terugkomen op de politieke agenda.
|
16 - Platform Boer & Business in Balans
Het etaleren van inspirerende projecten en activiteiten en het delen van kennis. |
Analyseren welke artikelen interessant bevonden worden en hoe je de site kunt verbeteren.
|
17 - Webinars
Het organiseren van webinars voor ondernemers en gemeenten. |
Het leereffect onder deelnemers van oogstbijeenkomsten, op te halen middels de volgende enquêtevragen aan het eind van de bijeenkomsten:
- In welke mate heeft u vandaag nieuwe dingen geleerd?
- In welke mate kunt u de kennis ook in de praktijk toepassen?
|
18 - Deelname aan netwerken
Het deelnemen aan netwerken: Voedsel Verbindt, Greenport NHN, Foodvalley, The Protein Cluster, Floriade, Task Force Korte Keten, European Regions for Innovation in Agriculture, Food and Forestry (ERIAFF). |
Check vanuit de ketenpartijen, hebben we alle ketenpartijen aan tafel?
|
19 - Denktank
Het opzetten van een groep experts rondom de advisering van de uitvoering van voedselbeleid en actuele vraagstukken |
Het doel van de denktank is een leereffect creëren. De denktank is een reflectie op alle activiteiten. Er wordt met een frisse blik naar de transitieopgave gekeken.
|